Meso/Micro omgevingsfactoren die van belang zijn voor zoekmachine specialisten

Op welke ontwikkelingen zet het grootste advertentie bedrijf ter wereld in?

Geschreven door Vincent Hubers - 9 oktober 2020

Google is volgens onderzoek van het data en analyse bedrijf Zenith (Guardian, 2016)  het grootste advertentie platform ter wereld. In 2016 waren waren de advertentie inkomsten van het bedrijf ruim $79 miljard Dollar. Hiermee hebben ze drie keer zoveel verdient als Facebook, wat het één na grootste advertentieplatform is. Aangezien Google zo machtig is is het belangrijk om te weten welke ontwikkelingen Google op dit moment doormaakt. 

De deelvragen die in dit artikel worden behandeld is:

  • Welke micro omgevingsfactoren van Google spelen een grote rol voor zoekmachine specialisten?
  • Hoe kan je op deze veranderingen als seo specialist inspelen?

Deze deelvragen zijn door middel van deskresearch beantwoord.

Welke omgevingsfactoren zijn van belang voor zoekmachine specialisten?

Voor zoekmachine specialisten zijn vooral de technische ontwikkelingen die de zoekmachine van Google doormaakt belangrijk. Het optimaliseren van een website wordt door zoekmachine specialisten altijd gedaan met het algoritme in het achterhoofd. Ook de zoekresultatenpagina is van groot belang voor zoekmachine specialisten. En deze zoekresultatenpagina is de afgelopen jaren sterk veranderd. Om een beeld te krijgen van de veranderingen van de zoekresultatenpagina door de jaren heen, komt er nu een korte trip down memory lane.

In het jaar 2000 richtte Google het bekende advertentieplatform Adwords op. Dit platform was in eerste instantie beschikbaar voor maar 350 klanten. In 2001 breidde Google haar zoekmachine uit met Image search. Het was voor het eerst mogelijk om toegang te krijgen tot een databank met maar liefst meer dan 100 miljoen afbeeldingen. Lokale zoekopdrachten werden steeds belangrijker voor Google. In 2004 kwamen aan de linkerkant van zoekresultatenpagina deze lokale zoekopdrachten te staan. Tegenwoordig zien we steeds meer widgets tussen de normale zoekopdrachten opduiken, dit is in 2005 verwerkt. Interactieve lokale resultaten kwamen in 2013 in een zogenaamd carousel te staan op de resultatenpagina. Betaalde en organische resultaten worden steeds moeilijker uit elkaar te halen dankzij het wijzigen van het ‘ad’ label wat in 2017 geüpdatet werd.

Met al deze toevoegingen aan de resultatenpagina werd het steeds moeilijker om als bedrijf zichtbaar te zijn. Deze veranderingen hadden allemaal invloed op hoe zoekmachine specialisten en de consument de resultatenpagina zagen. Op onderstaande afbeelding kun je heel duidelijk zien wat het verschil is tussen het hebben van een keyword dat in de organische lijst op positie 1 staat in 2013 en in 2019.

Volgens bekend SEO specialist Neil Patel komen er steeds meer rich snippets bij die ervoor gaan zorgen dat een nummer 1 positie steeds minder waard wordt (Neil Patel, 2020). Google wil dat mensen hun vraag zo snel mogelijk beantwoord zien worden. Dus gaan er steeds meer widgets bij komen die dat gaan bewerkstelligen. Om de relatieve afname van het aantal bezoekers op nummer 1 posities op te vangen moeten website beheerder zich niet alleen richten op SEO voor het krijgen van bezoekers maar op een multichannel aanpak. 

De grootste meso omgevingsfactor van Google die van invloed is voor zoekmachine specialisten zijn de concurrenten. Maar Google heeft toch al heel lang vrijwel een monopolie in de zoekmachine markt? Dat klopt. Google heeft in Nederland een marktaandeel van ruim 94% volgens Statcounter (Statcounter, 2020). Ook lijken de concurrenten bijna geen marktaandeel te veroveren. Dus wie zijn dan die concurrenten waar Google voor moet oppassen?

Deze nieuwe concurrenten zijn de smart home apparaten die de laatste tijd gretig aftrek vinden. In 2020 lag er in 9.1% van alle huizen een smart home apparaat. Statista verwacht dat in 2025 in 21.3% van alle huishoudens een smart home device aanwezig is (Statista, 2020). Deze slimme apparaten gaan er waarschijnlijk voor zorgen dat steeds meer zoekopdrachten plaatsvinden op deze slimme apparaten en dus niet meer op een scherm. Voor zoekmachine specialisten is dit een bedreiging. Zij kunnen hun websites straks niet meer onderscheiden door middel van een unieke page title of meta description. Met de komst van smart home apparaten wordt het resultaat op de zoekopdracht gegeven door het apparaat i.p.v dat de consument zelf het resultaat aanklikt. Volgens Andrew Leschnik wordt het voor zoekmachine specialisten zaak dat zij een aantal dingen op orde gaan brengen op hun website (Leschnik, 2018). Een juiste invulling van schema markup is het belangrijkste om je als zoekmachine specialist voor te bereiden op de toekomst van smart home apparaten. Uit onderzoek van Backlinko (Backlinko, 2020) kwam ook naar voren dat er een aantal andere factoren van belang zijn. Dit zijn: Website snelheid, website beveiliging en website autoriteit.

Dat de autoriteit van een website van invloed is op voice search is al goed te zien in onderstaande grafiek. Bijna 75% van de voice resultaten op Google Home kwamen vanuit resultaten uit de top 3 voor dat keyword.

Conclusie

Bij de meso omgevingsfactoren ligt de grootste bedreiging op het gebied van de smart home apparaten van de concurrentie. Hoe ga je bijvoorbeeld om als zoekmachine specialist met de opkomst van Amazon Echo? Toch zie je dat als een keyword goed organisch scoort deze ook in voice search goed scoort. Als zoekmachine specialist moet je dus gewoon doorgaan met wat je al die tijd gedaan hebt. Zo hoog mogelijk proberen te ranken. Een micro omgevingsfactor dat een bedreiging is die al een tijd gaande is maar steeds meer bezoekers afsnoept van websites zijn de zogenaamde rich snippets. Deze rich snippets geven antwoord op de vraag van een zoeker zonder dat de zoeker een resultaat hoeft aan te klikken.

Bibliografie

How Google’s New Layout Predicts the Future of SEO. (2020, 23 januari). Neil Patel. https://neilpatel.com/blog/googles-new-layout/

Kollewe, J. (2020, 1 juli). Google and Facebook bring in one-fifth of global ad revenue. the Guardian. https://www.theguardian.com/media/2017/may/02/google-and-facebook-bring-in-one-fifth-of-global-ad-revenue#:%7E:text=to%20make%20cutbacks.-,Google%2C%20owned%20by%20parent%20company%20Alphabet%2C%20is%20by%20far%20the,%2426.9bn%2C%20according%20to%20Zenith

Leschnik, A. (2018, 22 juni). How SEO Has Been Impacted by Alexa and Google Home Voice Search. AlphaMind Studios, Inc. https://www.alphamindstudios.com/how-seo-has-been-impacted-by-alexa-and-google-home-voice-search/

Search Engine Market Share Netherlands. (2020). StatCounter Global Stats. https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/netherlands

Statista. (2020). Smart Home - worldwide - Statista Market Forecast. https://www.statista.com/outlook/283/100/smart-home/worldwide

Sterling, G. (2018, 15 maart). Study: 11 voice search ranking factors analyzed. Search Engine Land. https://searchengineland.com/study-11-voice-search-ranking-factors-analyzed-unpacked-293221 

Croud. (z.d.). SEARCH ENGINE results pages [Infographic]. https://www.searchenginewatch.com/wp-content/uploads/sites/25/2017/03/Google_Serp_Infographic.pdf