Een kijkje in de glazen SEO bol van Simme Volkers

Hoe word ik vindbaar in de toekomst?

Geschreven door Vincent Hubers - 25 september 2020

Hoe gaat SEO (Search Engine Optimization) er in de toekomst uitzien? Over welke skills moeten SEO specialisten in de toekomst beschikken? Deze vragen stelde ik aan Simme Volkers, werkzaam bij DPG Media als SEO Specialist waar hij de leiding heeft over vijf SEO specialisten

Inleiding

Voor dit interview heb ik twee deelvragen geformuleerd die betrekking hebben op de toekomst van SEO en Voice Search:

  • Deelvraag 1: Hoe ziet SEO er in de toekomst uit, zowel voor de specialisten als de optimalisaties die dan wellicht belangrijk worden.
  • Deelvraag 2: Hoe groot wordt de rol van Voice Search binnen Google

Deze onderzoeksvragen zijn beantwoord door het doen van kwalitatief onderzoek, namelijk een interview met een expert uit de branche. Simme Volkers is een uitermate geschikte expert als het gaat over de toekomst van SEO. De reden hiervan is dat hij al werkzaam is sinds SEO nog vooral bestond uit het misleiden van de zoekmachine (begin jaren 2000). Ook heeft hij kennis van andere facetten binnen de online marketing o.a Google Ads en Display. Hierdoor kan hij goed verbanden leggen met andere specialismen binnen de online marketing.

Wie is Simme Volkers?

Simme Volkers (43 jaar) begon zijn carriere in eerste instantie als copywriter bij het Noord-Hollands dagblad als journalist. Na een aantal jaar als copywriter gewerkt te hebben bij deze krant begon hij samen met een aantal vrienden een webbureau genaamd Dingz. Met Dingz bouwden zij websites voor bedrijven uit voornamelijk de uitgaans industrie. De nu zo populaire festivals kwamen toen net op de markt en Simme en zijn compagnons zagen daar een gat in de markt in. Simme zijn carriere als SEO Specialist begon echter niet bij webbureau Dingz maar als medewerker onder Wolter Tjeenk Willink (oprichter van Traffic Builders). SEO bestond in de periode waar we het nu over hebben (2003-2005) vooral uit cloaking. Een manier van cloaking die vroeger veelvuldig gebruikt werd is het plaatsen van het zoekwoord bijvoorbeeld “hypotheek” duizend keer op een pagina, zodat de zoekwoorddichtheid bijna 100% was. Wolter Tjeenk Willink zag dat bureau’s om hem heen uit de index werden gegooid door deze manier van optimaliseren en besloot dat hij mensen nodig had om unieke content te maken. Met Simme zijn achtergrond als copywriter was het contact als snel gelegd en trad Simme, als eerste medewerker van het bedrijf, in dienst bij Traffic Builders. Simme zat als copywriter altijd naast de programmeur zodat hij kon meekijken en langzamerhand switchte zijn interesse van copywriting naar SEO. Het interessantste aspect van SEO vind hij domein migraties en het uitpluiswerk wat daar bij komt kijken.

Hoe gaat SEO eruit zien in de toekomst?

Simme zegt dat SEO altijd een gevecht blijft tussen black-hat en white-hat SEO. Black-hat SEO’ers zijn spammers die Google om de tuin willen leiden en White-hat SEO’ers zijn professionele personen/bedrijven die op een duurzame manier een plek in de SERP (Search Engine Results Page) willen bemachtigen. Zodra de spammers weer manieren hebben gevonden om de professionals voort te blijven brengt Google weer aanpassingen aan het algoritme zodat de professionals weer de posities krijgen die ze zouden moeten hebben volgens het algoritme. 

Er is nog een ontwikkeling gaande in de SEO wereld op het domein vlak volgens Simme: “Dus het spelletje speelt zich nu heel erg af op het kopen van grote domeinen van van veel zichtbaarheid in de zoekmachines en dat op de topics waar het meeste geld in te verdienen is. Dan heb je het over finance, dan heb je het over gezondheid, meubels en vacatures. Wat je dus nu wel ziet is dat de grote partijen beginnen de waarde van zichtbaarheid in Google wel door te krijgen. En hebben daar nu de grotere budgetten voor over.” Domeinen die veel autoriteit hebben opgebouwd op een bepaald onderwerp worden nu door grote merken gekocht om zo meer zichtbaarheid te creëren.

Ook zegt Simme dat het vrije woord steeds belangrijker wordt voor SEO in de toekomst: En waar het nu echt spannend wordt. Is 1 het vrije woord. Dus we hebben het nu altijd over fact checking en de gevolgen daarvan. Je hoeft alleen maar naar een figuur als Donald Trump te kijken om te weten dat het belangrijk is. De leugen regeert en de waarheid is soms moeilijk te vinden en dat betekent dat de kranten hun zichtbaarheid in de zoekmachine ook zouden moeten vergroten. En daar zijn ze in Amerika ook al heel veel mee bezig. Maar daar komt nog een element bij. Niet elke krant is te vertrouwen. Het is op dit moment op het gebied van het ware woord en het vrije woord enorm spannend”. Voor Google is het enorm moeilijk om te achterhalen wat goed of fout is door dat het algoritme werkt op een redelijk vaste manier. Als er over een domein heel slecht wordt gesproken maar het domein ontvangt veel binnenkomende links zal het algoritme van Google het zien als een populaire website. Ondanks dat ze bijvoorbeeld valse informatie verspreiden.

Waar Google echt op aan het investeren is volgens Simme Volkers zijn de lokale zoekopdrachten. Vooral Google My Business is een tak waar het bedrijf nu sterk op inzet om dat op deze manier ook de gewone man een advertentie kan maken waarbij je als je wilde adverteren via Google Ads je vaak een specialist nodig had.

Hoe ziet de toekomst van SEO specialisten eruit over 10-20 jaar?

Simme Volkers denkt dat die toekomst er erg anders uit gaat zien. Hij zegt hierover het volgende: “Ik denk dat het zeker heel erg gaat veranderen, maar de platformen gaan veranderen. Je ziet nu dat er bijvoorbeeld al SEO specialisten zijn voor Amazon, Amazon Marketplace. Ik ben het afgelopen jaar in Brighton geweest bij een conferentie en daar was eigenlijk maar één iemand te vinden die daarin gespecialiseerd was. Dat gevoel had ik een beetje van wat wij 10 jaar geleden deden. Niemand wist nog wat wij deden en dan voel je ook een beetje bijzonder. En datzelfde gevoel had ik nu bij die Amazon specialist.” De algoritmes van de kanalen verschillen van elkaar, maar de werkzaamheden niet zo zeer.

Volgens Simme Volkers wordt het voor SEO specialisten in de toekomst belangrijk om nog analytisch sterker te zijn. Je moet in staat zijn om grote datasets te kunnen verwerken en te interpreteren. Ook moet je als specialist investeren in je kennis over basis talen als HTML en CSS.

Hoe groot wordt de rol van Voice Search?

Simme begon zijn verhaal over voice search met het grootste nadeel: “Er is wel één nadeel aan Voice Search en dat is dat het een beetje gewantrouwd wordt. Dus wanneer je nu het met je vriendin hebt over een vakantie in Griekenland en terwijl je nog niks hebt gedaan, krijg je daar wel advertenties over. Dat merkt iedereen ook wel. Dat heeft niet noodzakelijkerwijs iets met Google te maken, maar wel bijvoorbeeld met de Social Media apps die daar misbruik van maken. Dat zorgt er wel voor dat er wel wat schroom is om continu een apparaat erbij te hebben die je gesprekken opneemt. Ook jij neemt dit gesprek op en dan is toch het gesprek anders.” Toch kan hij zich wel voorstellen dat de nieuwe generatie dit veel minder heeft.

Maar hoe bereiden SEO specialisten zich voor op voice search? Volgens Simme is vooral het goed implementeren van structured data de sleutel tot succes als het om voice search gaat. Met een juiste implementatie van structured data kan een zoekmachine veel beter de zoekopdracht interpreteren. Ik vroeg Simme of hij niet denkt dat bedrijven met veel autoriteit en geschiedenis niet voorgetrokken zouden worden door Google als het om voice search gaat, er kan immers geen zoekresultaat aangeklikt worden door de zoeker. Simme zijn reactie hierop was als volgt: “Op dit moment is het nog wel echt een nieuw kanaal, waar de grote partijen gewoon geen rekening mee houden. Dus wat je ziet is dat de kleinere websites toch wel meer optimaliseren voor Voice Search. Eén van de manieren om dat te doen is heel erg inspringen op Q&A content, dus vraag en antwoord. Ja, er wordt de vraag gesteld en jij geeft antwoord. Dus waar je vroeger gewoon een artikel schreef over een bepaald probleem en daar gaf je een bepaalde oplossing voor. Nu kun je ook met structured data aangeven dit is de vraag en dit is het antwoord. Dan is de kans groter dat jij eerder opvalt binnen Voice Search.”

De mening van de auteur

Ik ben het met Simme over vrijwel alles wat hij zegt eens. Het enige waar ik toch echt een andere kijk op heb is voice search. Simme zegt dat juist kleine bedrijven hierop inspelen door middel van structured data en op deze manier een voorsprong hebben op de autoritaire bedrijven. Hiervan verschillen wij van mening. Ik denk toch echt dat Google als het over voice search gaat eerder een resultaat laat horen van een gerespecteerd en autoritaire partij dan van een klein bedrijf. Voice Search draait naar mijn mening meer op autoriteit dan het juist implementeren van structured data. Google heeft met de knowledge cards al laten zien dat ze prima in staat zijn om een vraag en antwoord aan elkaar te koppelen zonder dat dit door structured data wordt aangegeven.